NOWA SŁOWIAŃSKA MITOLOGIA

dzieła sztuki

Okres międzywojenny był czasem szczególnym w polskiej historii sztuki. Po odzyskaniu niepodległości część artystów skupiła się na poszukiwaniach polskiego stylu narodowego, który skonsolidowałby naród po ponad 100 latach rozbicia. Swój własny pomysł na taką twórczość miała Zofia Stryjeńska.

Zofia Stryjeńska zasłynęła ze sztuki dekoracyjnej, w której łączyła ludowe inspiracje z nowoczesnością. Zajmowała się nie tylko malarstwem, lecz także scenografią i designem (zaprojektowała m.in. logo Żywca, które po odświeżeniu jest wykorzystywane do dziś). W Galerii Sztuki XX i XXI w. możemy oglądać jej obraz Lipiec – Sierpień.

Przestawia on dwóch pięknych i młodych mężczyzn, przywodzących na myśl słowiańskich bogów. Postać po lewej, w stroju wzorowanym na chłopskim ubraniu to personifikacja lipca. Zielony koloryt skóry wynika prawdopodobnie z faktu, iż jest to miesiąc w którym wegetacja roślin jest w kulminacyjnym punkcie. Złotożółty kolor Sierpnia przywodzi z kolei na myśl dojrzałe zboża i okres zbiorów. Postaci te nie są bohaterami dawnych legend, ale częścią nowej słowiańskiej mitologii, którą malarka stworzyła na potrzeby swojej sztuki.

Edyta Urbaniak podczas Dnia Wolnej Sztuki. Fot. Iga Taszakowska

Jednak jej sztuka miała też być nowoczesna. Okres międzywojenny to przecież czas kultu nauki i zdobyczy technologicznych, a więc i ogromnych zmian w sztuce. Stryjeńska starała się nadążać za trendami i zrezygnowała z akademickiego sposobu przedstawiania. Upraszczała kształty, lekko je geometryzowała, a postaci przedstawiała w ruchu, nadając przedstawieniom dynamizmu. Jednocześnie jednak jej obrazy są wyjątkowo dekoracyjne. Ubranie, które ma na sobie Lipiec ma bardzo intensywne barwy, a na jego głowie widać bogato zdobiony kapelusz. Z kolei wokół głowy Sierpnia widzimy coś na kształt fantazyjnej aureoli. Obie postaci otoczone są (a nawet są owinięte) roślinnymi dekoracjami.

Zofia Stryjeńska

Moim zdaniem obraz jest zdecydowanie najbardziej dekoracyjnym eksponatem w Galerii, nie wypada więc się przy nim nie zatrzymać 🙂 Równie bogata i godna polecenia jest biografia artystki, która była jedną z największych skandalistek swoich czasów 😉

 

 

Poniżej znajdziecie pozycje, które pozwolą Wam zapoznać się z biografią artystki:

  • Angelika Kuźniak, Diabli nadali. Zofia Stryjeńska, Warszawa 2015;
  • Zofia Stryjeńska, Chleb prawie że powszedni. Kronika jednego życia, Warszawa 2016.

eu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *